Bedrijven

Functioneringsgesprek

maandag, 15-12-2014  

In de meeste bedrijven is het een goede gewoonte om regelmatig met alle werknemers een functioneringsgesprek te voeren. Er zijn verschillende redenen om dit te doen. Aan de ene kant geeft het u als werkgever de gelegenheid om te ontdekken hoe het werk door personeel ervaren wordt. Aan de andere kant krijgt u de kans om met het betreffende personeelslid door te spreken hoe u zijn of haar werk waardeert. Een functioneringsgesprek is het ideale moment om met elkaar door te nemen wat er goed gaat en wat er juist beter zou kunnen. Het is erg belangrijk dat dit soort zaken regelmatig besproken worden, alleen dan kunt u er immers zeker van zijn dat iedereen volkomen tot zijn recht komt. Het kan namelijk maar zo zijn dat u er tijdens een functioneringsgesprek achter komt dat iemand eigenlijk niet helemaal op de juiste plek zit binnen het bedrijf. Een andere functie past soms veel beter. Tijdens de dagelijkse werkzaamheden zult u hier niet heel snel over komen te spreken, maar in een functioneringsgesprek kunt u een op een met iedereen praten en dat geeft veel meer ruimte tot het bespreken van dergelijke zaken. Door het functioneren op deze manier met iedereen door te nemen en verbeterpunten aan te geven, kunt u ervoor zorgen dat iedereen zo optimaal mogelijk werkt. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het goed bijhouden en bespreken van de resultaten met ieder personeelslid tot een verbetering van wel veertig procent kan leiden. Dit is niet alleen prettig voor uw bedrijf, maar ook voor de personeelsleden zelf. Iedereen wordt er immers blij van om zijn of haar kwaliteiten zo goed mogelijk te benutten. Mocht u nog niet regelmatig een functioneringsgesprek voeren met iedere medewerker, dan is het dus zeer verstandig om dit wel in te voeren.

Functioneringsgesprek voor dossiervorming

Hierboven gaven we een heel positief scenario, namelijk het geval waarbij alles goed loopt tussen werkgever en werknemer en waarin het duidelijk is dat iemand goed past bij het bedrijf. Maar wat nu als iemand er structureel de kantjes vanaf loopt? Als het duidelijk is dat iemand niet goed functioneert binnen uw onderneming? Ook dan komt een regelmatig functioneringsgesprek goed van pas. U kunt dan namelijk aangeven dat de zaken niet zo gaan als u graag zou willen en dat u graag verbetering zou willen zien. In het functioneringsgesprek kunt u dit met elkaar bespreken en u kunt de afspraken over verbeteringen op papier zetten. Zo hebt u zwart op wit staan wat de gemaakte afspraken zijn en is het duidelijk dat beide partijen hiermee akkoord zijn gegaan. Mochten er na het functioneringsgesprek nog steeds geen verbeteringen optreden en komt het zo ver dat u iemand zou willen ontslaan, dan komen deze op papier gezette ervaringen en afspraken goed van pas. U kunt hiermee aantonen dat het betreffende personeelslid zich niet aan de gemaakte afspraken heeft gehouden en dat u hem of haar daarom wilt ontslaan. In het geval van juridische zaken kan dit zeer goed van pas komen. Met de papieren van het functioneringsgesprek hebt u dan een poot om op te staan en het maakt uw zaak een stuk sterker. De werknemer kan dan immers niet zeggen dat hij geen idee had van hoe de zaken ervoor stonden. Ook is het meteen duidelijk dat u waarschuwingen hebt gegeven. Zo staat u juridisch echt een stuk sterker. Ook daarom is het regelmatig voeren van een functioneringsgesprek zeker aan te raden.

Goede software

Hiervoor gingen we er vanuit dat u de resultaten van een functioneringsgesprek vast zou leggen op papier, maar dat is natuurlijk niet echt meer van deze tijd. Tegenwoordig wordt immers alles digitaal gedaan en dat kan ook bij deze gesprekken echt een enorme uitkomst zijn. Als u tenminste de juiste software hiervoor gebruikt. Een echte aanrader op dit gebied is de software van De Digitale Gesprekscyclus, kortweg ook wel DDGC genoemd. Met behulp van hun producten kunt u het functioneringsgesprek echt naar een hoger plan tillen, het biedt namelijk de mogelijkheid tot:

  • een effectieve manier van prestatiemanagement
  • automatische herinneringen per e-mail en een overzichtelijk dashboard waarop openstaande taken worden weergegeven, zodat afspraken en actiepunten altijd nagekomen worden en niemand meer afspraken vergeet
  • een zeer goede en transparante vorm van dossiervorming, wat zeer goed van pas kan komen bij juridische geschillen
  • een effectieve analysefunctie die inzicht geeft in de voortgang en uitkomsten van het beoordelingsproces

Door al deze functies van deze software, kan het functioneringsgesprek echt veel meer zijn dan alleen maar een gesprek met een van de werkgevers over hoe hij of zij functioneert. Zoals u uit voorgaande mogelijkheden kunt aflezen, stelt het u in staat om uw bedrijf veel beter te leiden. U krijgt vanuit de resultaten van het functioneringsgesprek dat u met iedereen voert een uitstekende analyse van hoe er gepresteerd wordt. Deze analyse geeft u meteen de mogelijkheid om op tijd bij te sturen. Het is dus zeker een zeer krachtig middel bij het effici├źnt besturen van uw onderneming. Het is daarom ook ieder bedrijf aan te raden om over te stappen naar deze handige software. Bent u benieuwd hoe het precies werkt en wat het voor u kan betekenen, dan kunt u eerst een gratis proefaccount van een maand uitproberen. Na deze dertig dagen zult u absoluut overtuigd zijn van het resultaat en van de toegevoegde waarde die een functioneringsgesprek op deze manier kan hebben voor uw werknemers en uw bedrijf.

Deel Dit Bericht...Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on Pinterest


Comments are closed.