Bedrijsleven

Spreker

maandag, 17-11-2014  

U zoekt een spreker voor uw evenement. Maar wat voor een spreker moet dat zijn? En wat moet die spreker allemaal gaan zeggen? Dat zijn lastige onderwerpen, maar wel van zulk belang dat het tijd wordt dat u daar eens serieus over na gaat denken. Redenaar zijn namelijk de gangmakers van de avond, de mensen die de avond een succes kunnen maken met hun subtiele humor en prikkende opmerkingen. De spreker is iemand die uw avond tot één geheel weet te breien en dat zo weet te doen dat het u niet eens opvalt. Zo, dat is een hoop functionaliteit in een redenaar, denkt u nu, daar moet ik dan inderdaad maar eens aandacht aan besteden! Nou, inderdaad. Maar dan de volgende stap: hoe te kiezen? Daarover gaat dit artikel: leest u met ons verder.

De eigenschappen van een spreker

De sprekers voor uw evenement moeten natuurlijk een aantal eigenschappen hebben die passen bij de sfeer en het elan dat u wilt neerzetten. Uw gasten zullen geboeid moeten kijken en luisteren: het slag volk op het evenement bepaalt welke spreker er dient te staan, om het maar eens eventjes plat uit te drukken. Daarom: stel als eerste een korte beschrijving samen van de doelgroep die je gaat bedienen. Bij het samenstellen van deze doelgroep is het van belang te letten op een aantal elementen. Ten eerste heb je natuurlijk het geslacht: zijn het vooral mannen op jouw event, zijn het vooral vrouwen, of is het een mooi gemengd gezelschap? Ten tweede natuurlijk de leeftijd: bestaan de mensen vooral uit ouderen, of juist vlotte vijftigers, of misschien wel veertigers of dertigers, of nog jonger: heeft u te maken met studenten, of jongeren? Heel belangrijk om u hier een beeld van te vormen, aangezien u weet dat de spreker natuurlijk raad moet weten van de kennis, de kunde en vooral ook de humor die bij deze leeftijd hoort. Een derde element is het opleidingsniveau van het publiek waar de spreker voor dient te spreken. Denk hierbij dus aan mbo, hbo, wo, of misschien slechts middelbaar onderwijs. Heeft u nog een bepaalde beroepsrichting onder de mensen zitten? Allemaal belangrijk om in de doelgroep analyse mee te nemen, zodat u de beste redenaar voor uw publiek kunt uitkiezen.

Van doelgroep naar spreker

Als je deze doelgroep goed in kaart hebt gebracht, dan kunt u gaan kijken welk type spreker daar bij hoort. Kunt u het beste een komiek als redenaar nemen, of misschien voor wat meer diepgang gaan met misschien een zeer bekende hoogleraar als spreker? Of toch wat meer richting de gladde praatjes en de interessante anekdotes bij een politicus als redenaar? Het kan allemaal natuurlijk. Dus neem die doelgroep analyse erbij en maak die beslissing. Daarbij is het ook belangrijk dat je rekening houdt met het budget: u kunt natuurlijk voor die a ster gaan die iedereen kent, maar of dat nodig is, is natuurlijk een tweede. De wat onbekendere spreker heeft niet per se een saaier praatje dan de redenaar die al tientallen jaren op de televisie zijn waarheden staat te verkondigen. Dus verspil niet meteen al uw budget op een spreker die u toevallig kent, of die uw publiek toevallig kent: een onbekende spreker kan natuurlijk net zo goed werken door het verrassingsaspect en het de onbekende waarheden van deze bovenste beste man of vrouw. Doet het uiterlijk er ook nog toe? Is een van de vragen die wel eens gesteld wordt als men op zoek is naar een redenaar. Natuurlijk doet het uiterlijk er toe, zeggen sommige mensen dan. Maar ook hier is weer een valkuil: laat u niet bedriegen door het uiterlijke vertoon van een ster, of van een onbekende spreker. De meest lelijke mannen kunnen interessante visies op de wereld hebben, de meest onzichtbare vrouwen kunnen uw blik op de wereld veranderen. Houdt daarom dus vooral een open vizier! Daarbij moet ook opgemerkt worden dat het aan de doelgroepen ligt: heeft u vooral vrouwen van middelbare leeftijd een redenaar nodig die vanavond flink de stad in gaan om die gouden jaren van vroeger nog eens te herbeleven, dan zou een sexy man, van eigen leeftijd misschien, iets grijzend maar zeker met sterke kaaklijn en gespierde dijbenen het goed kunnen doen. Dit klinkt misschien wat oppervlakkig, maar schoonheid is iets dat toch wel erg sekse-bepaald is. Voor een groep mannen van middelbare leeftijd zal de zelfde spreker weinig lustgevoelens weten op te wekken. Geef deze mannen liever een sexy vrouw, daar zullen ze hun aandacht wel bij weten te houden. Echter, laten we dit punt niet al te veel overdrijven. Uiterlijke schoonheid is juist niet waar de mensen voor komen bij een ‘spreker’, want het publiek komt dan voor de volgende zaken:

  • vermaak: een goed verhaal, veel humor
  • inhoud: nieuwe blik op de wereld
  • actie: manieren om bepaalde zaken in het leven anders aan te kunnen pakken

Als u met deze drie zaken een spreker zult selecteren, dan komt u al een heel eind. Om het hele verhaal dus tot nu toe eventjes samen te vatten, dan komen we uit op ten eerste dus een doelgroep analyse, ten tweede een grove schets van de spreker en daarna is het aan u: struin het internet af naar de juiste man of vrouw. Er zijn bedrijven die zich specialiseren in sprekers: bezoek die websites, ga de profielen bij langs en geef ze eens een belletje, om te bespreken hoeveel een spreker kost: heel makkelijk!


Comments are closed.